تمیز کردن آشپزخانه:

در این مقاله 6 راه برای تمیز کردن آشپزخانه را به شما ارائه می‌دهیم. اگر خانه‌دار باشید به‌خوبی می‌دانید که قلب تپنده‌ی هر خانه، آشپزخانه است و هر روز که قصد داشته باشید به نظافت خانه بپردازید، بی‌شک اولین نقطه‌ای که باید برای نظافت آن اقدام نمایید همین آشپزخانه است.

لطفاً صبح فردای یک مهمانی شام را در نظر بگیرید، بی‌شک با آشپزخانه‌ای مواجه می‌شوید که گویی میدان جنگ و نبرد بوده است . ظرف‌های کثیف در سرتاسر کابینت‌ها، میوه‌ها و شیرینی‌های اضافه، سینک ظرف‌شویی مملو از ظرف و غذای نیمه خورده و احتمالاً یک یخچال بسیار نامنظم و درهم‌وبرهم . معمولاً در یک چنین موقعیتی نمی‌دانید که از کجا و چگونه باید شروع به کار کنید . اگر کمی ظرف جابجا کنید و کمی گاز پاک کنید و یک سری به یخچال بزنید، خیلی زود متوجه می‌شوید که نه‌تنها کاری از پیش نرفته که اوضاع درهم‌وبرهم تر هم شده است. پس چه باید کرد؟؟؟

ما قصد داریم در این مقاله با عنوان راهنمای تمیز کردن آشپزخانه به شما کمک کنیم که در شش گام به هدف خود برسید.

با خواندن این راهنما، به‌محض ورود به یک آشپزخانه‌ی نامرتب سردرگم نخواهید شد. پس با شوان همراه باشید. علی‌الخصوص اگر تازه‌کار هستید.

تمیز کردن آشپزخانه-shouan.ir

گام اول تمیز کردن آشپزخانه:

مسیری برای عبور باز کنید.

قطعاً اگر بخواهید فضایی را تمیز و مرتب کنید باید اول بتوانید به آن فضا وارد شوید . لطفاً تمام ظروف کثیف را از اقصی نقاط آشپزخانه و یا حتی خانه جمع کنید و روی کابینت کنار سینک ظرف‌شویی قرار دهید . فراموش نکنید که اگر ظروف حاوی مقداری غذا یا پوست میوه یا هر دورریز دیگری هستند حتماً ابتدا آن‌ها را خالی کنید و سپس روی کابینت جمع کنید.

توجه توجه!! سینک ظرف‌شویی نقطه بسیار استراتژیکی است پس هرگز ظرفی را داخل سینک قرار ندهید . حتی ظروف داخل سینک را هم به روی کابینت منتقل کنید.

گام دوم تمیز کردن آشپزخانه:

یخچال پس از یک مهمانی بزرگ منشأ به‌هم‌ریختگی است.

درب یخچال را باز کنید، باید با تمام ترس‌های‌مان مواجه شویم . دیشب خیلی از ظروف غذا را با زور و فشار فراوان داخل یخچال قرار داده‌ایم. حال وقت این است که خوراکی‌های باقیمانده را در ظروف کوچک‌تری بگذاریم و ظروف اصلی هم به همان کابینت ظرف‌های کثیف منتقل شود . اگر احیاناً چیزی داخل یخچال ریخته و سینی‌ها یا دیواره یخچال کثیف شده‌اند با یک تکه پارچه آغشته به آب و جوش‌شیرین به‌خوبی می‌توانید همه آلودگی‌ها را پاک کنید و سپس خشک نمایید . فراموش نکنید برای داخل یخچال از تمیزکننده‌های شیمیایی نظیر وایتکس و ریکا و تاید و …. استفاده نکنید.

پس‌ازاینکه از تمیزی یخچال مطمئن شدید می‌توانید ظروف غذا و خوراکی‌ها را به یخچال برگردانید . لطفاً اگر یخچالتان نیاز به منظم کردن دارد همین‌الان این کار را انجام بدهید . مثلاً شیرینی‌های باقی‌مانده را از جعبه‌های جاگیر و بزرگ به ظروف دردار کوچک‌تر منتقل کنید . حالا می‌توانید درب یخچالتان را با خیال راحت ببندید . این مرحله با موفقیت به پایان رسید.

Cleaning-Fridge-تمیز کردن آشپزخانه: یخچال

گام سوم تمیز کردن آشپزخانه:

هود، آلوده‌ی همیشه مخفی

هود، دقیقاً همان وسیله‌ی بالای گاز است که خیلی وقت‌ها خنجرش را در انتهای تمیزکاری به ما میزند، آن‌هم از پشت. گاهی پس از پایان تمیزکاری آشپزخانه موقع خروج چشممان به هود می‌افتند و تصمیم می‌گیریم، دستی هم به آن بکشیم؛ اما به‌محض دست کشیدن از کرده خودمان پشیمان می‌شویم ولی دیگر دیر شده . تمام سطح گاز مجدداً کثیف شده . آن‌هم گازی که با وسواس زیاد مثل آینه برق انداخته بودیم.

پس توجه کنید که پیش از تمیز کردن گاز به سراغ هود بروید. اگر صفحه‌های روی آن قابل جابجایی هستند، آن‌ها را درآورده و برای بهتر پاک شدن چربی‌ها در یک مخلوط آب گرم و مایع ظرف‌شویی قرار دهید. روی هود را فراموش نکنید . می‌توانید از یک اسکاچ نرم برای تمیز کردن هود استفاده کنید. لطفاً استفاده از دستکش را فراموش نکنید و در ضمن مایع ظرف‌شویی بهترین تمیزکننده‌ی لکه‌ها و چربی‌هاست . این مرحله هم با خیروخوشی به پایان رسید و تقریباً به نیمه راه رسیده‌اید.

گام چهارم تمیز کردن آشپزخانه:

اجاق‌گاز، با یک رژیم پرچرب

حالا دیگر نوبتی هم باشد نوبت گاز است. امیدواریم که دیشب غذای سرخ‌کردنی نداشته باشید؛ اما برای پاک کردن رد روغن از روی گاز به‌خوبی شما را راهنمایی خواهیم کرد . اول تمام قطعات قابل جدا شدن را داخل مخلوط آب گرم و مایع ظرف‌شویی قرار دهید. حالا به‌راحتی سطح گاز را با ماده مناسب پاک کنید. اسکاچ نرم را فراموش نکنید زیرا اسکاچ‌های زبر می‌توانند به سطح استیل یا لعابی گاز شما را آسیب برسانند . اسپری‌های براق‌کننده برای درخشش سطح گاز بسیار مؤثر هستند. اگر قطعات سر شعله را هم تمیز کرده و پس از خشک شدن روی اجاق‌گاز قرار دهید، می‌توانید کتری آب را روی شعله بگذارید تا پس از پایان کار که خیلی هم نزدیک است، یک فنجان چای گرم بنوشید.

تمیز کردن آشپزخانه و اجاق‌گاز-shouan.ir

تمیز کردن آشپزخانه و اجاق‌گاز-shouan.ir

گام پنجم تمیز کردن آشپزخانه:

ظرف‌های کثیف، غول مرحله نهایی

اگر ماشین ظرف‌شویی ندارید قلبا با شما همدردی می‌کنیم . پس دست به کار شوید و ظرف‌ها را با سرعت و دقت بشویید . پیش از شروع شستشو لطفاً یک پارچه‌ی نم‌گیر روی یکی از کابینت‌ها پهن کنید تا ظرف‌ها را که تعدادشان بیش از حجم بچکان است، روی آن قرار دهید.

در مدت‌زمان خشک شدن ظرف‌ها کف آشپزخانه را جارو و طی بکشید.

گام چهارم تمیز کردن آشپزخانه و اجاق‌گاز-shouan.ir

گام آخر تمیز کردن آشپزخانه:

فوت کوزه‌گری

شما نظافت آشپزخانه را به پایان رسانده‌اید، اما ما قصد داریم به شما یک فوت کوزه‌گری یاد بدهیم. حالا که همه کارها تمام شده مخلوط آب و جوش‌شیرین را که از قبل آماده کرده‌اید بر روی سطوح سینک و شیر آشپزخانه اسپری کنید. تنها چند دقیقه صبر کرده و سپس با یک دستمال نمناک آن‌ها را پاک کنید. درخشش چشمگیر سینک و شیرالات به زحمات شما جلوه‌ای دیگر می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید.

لینک اول

لینک دوم