اگر ساختمانی را ساخته یا بازسازی کرده اید و این روزها در خیابانهای بورس تجهیزات ساختمانی در جستجوی شیرالات مورد نظر خود هستید خواندن این مقاله برایتان خالی از فایده نخواهد بود.
با یک جستجوی مختصر در ۳ یا ۴ فروشگاه متوجه خواهید شد، میتوان شیرآلات استاندارد را با قیمت هایی بسیار متفاوت تهیه کرد.

این اقلام که از قضای ماجرا ظواهری بسیار شبیه یکدیگر دارند واکثرشان عنوان استاندارد را نیز حمل می‌کنند، چرا باید با این میزان اختلاف قیمت در بازار عرضه شوند؟
اگر فروشنده ای تنها دلیل این تفاوت را برندسازی و هزینه تبلیغات عنوان کرده، متاسفانه شما را از دانستن بیشترین بخش حقیقت محروم نموده است .

کارتریج شیرآلات ساختمان؛

قطعه ای بسیار ضروری برای عملکرد صحیح شیرآلات اهرمی است.کارتریج در واقع قطعه کوچک مشتمل بر صفحات سرامیکی است که با توجه به وضعیت اهرم دسته شیر، میزان خروج آب سرد و گرم را تعیین می کند.می توان نمونه های استاندارد کارتریج را با اختلاف ۶ برابری قیمت تهیه کرد.

آبفشان شیرآلات؛

دومین قطعه ای که می تواند تعیین کننده هزینه تمام شده کالا باشد آب فشان است. قطعه‌ای که بسیاری از بانوان در بسیاری از شیر های آشپزخانه، از آن شکایت دارند.
توری مانند ریزی که در محل خروجی آب قرار می گیرد و با ترکیب آب و هوا وظیفه پودر کردن آب را به عهده دارد. اتفاقاً نمونه‌های استاندارد این قطعه نیز با تفاوت ۱۰ برابری قیمت قابل تهیه هستند. استفاده از نمونه های ارزانتر آب فشان معمولاً به بستن یک جوراب زنانه به خروجی شیر ظرفشویی ختم میشود.

آلیاژ برنج در تولید شیرآلات؛

سومین موردی که تاثیر بسیار چشم گیری در تعیین قیمت دارد، خود فلز به کار رفته در محصول است. فلز مجاز و استاندارد در تولید بدنه شیرآلات آلیاژ برنج است. طبق قوانین سازمان استاندارد ایران، سازنده در قسمت دسته یا همان اهرم شیر، ملزم به استفاده از این آلیاژ نیست و بسیاری از تولید کنندگان از جایگزین زاماک استفاده می کنند. زاماک الیاژی از روی ، مس و المینیوم است که به هیچ وجه در پاکیزگی با برنج قابل مقایسه نیست . فارغ از بحث بهداشت ببشتر برنج نسبت به زاماک نباید فراموش کنیم که آبکاری روی زاماک کم کیفیت شده و دوام اندکی دارد. شاید شما نیز با شیرآلاتی که فقط در قسمت اهرم دچار پریدگی آبکاری شده‌اند مواجه شده‌اید. دلیل این آسیب استفاده زیاد از اهرم ها نیست. این سایش به علت جنس نامرغوب دسته هاست که قیمت تمام شده را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد.

شلنگ جانبی شیرآلات؛

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است در سرویسهای بهداشتی یا آشپزخانه با ان مواجه بشویم ، چکه کردن آب از زیر شیر آلات است . این اتفاق وقتی تبدیل به مصیبت میشود که شما از فضای زیر روشویی برای نگه داری وسایل نیز استفاده کرده باشید .

مثلا کابینت زیر سینکی را تصور کنید که به صورت معمول مقداری بسته بندی مواد شوینده ، دستگاه تصفیه اب و شاید تعدادی سبد و قابلمه و سینی در ان چیده شده . فکر میکنید هزینه ی بسته های پودر ماشین لباسشویی و ورقه ام دی اف کف کابینت ، احتمالا آداپتور دستگاه تصفیه و البته تمیز کاری و اعصاب خردی چقدر باشد ؟؟؟؟ فکر میکنید این هزینه ها قابل پیشگیری هستند ؟ پاسخ ما کاملا مثبت است. شلنگ های با کیفیت با افزودن مبلغی به هزینه تمام شده ی کالا ، شما را از شر گرفتاریهای اینچنینی نجات میدهند . پس فراموش نکنید هر شلنگی با ظاهر قابل قبول ، قابل اطمینان هم نیست.

بسته بندی شیرآلات ساختمان؛

از دیگر عوامل موثر در قیمت است که شاید برای مصرف کننده چندان مهم به نظر نرسد، اما بسته بندی های کم هزینه توانایی مراقبت صحیح از محصول را ندارند و شما باید به فکر جابجایی شیرآلات تان از فروشگاه تا محل استفاده نیز باشید. شیری که در همان ابتدای کار ضربه خورده است، ظاهر چندان جالبی ندارد.

طراحی شیرهای ساختمانی؛

اگر فکر می کنید دو شیر با قیمت های بسیار متفاوت دیده اید که طراحی یکسانی داشتند مطلقا اشتباه می‌کنید. شیر های ارزان قیمت عموما کپی هایی بسیار ناشیانه، از طرح های انحصاری شیر های گران قیمت هستند. گذشته از زیبایی بصری، این دو نوع شیر آبریزهای بسیار متفاوتی دارند پس هزینه طراحی را نیز باید به هزینه‌های یک شیر گرانقیمت افزود.

و باز هم برنج؛

و اما آخرین و تاثیرگذار ترین مورد وزن شیر است. همان طور که پیشتر عنوان شد آلیاژ برنج، آلیاژی گران قیمت است. برخی شیرسازان با رعایت اقل کمینه های استاندارد، بدنه ی شیر را به قدری نازک می کنند که در وزن آن تاثیر چشم گیری دارد. این نازک شدن بدنه در طول زمان آسیب های بسیاری نظیر خورده شدن، ضرب دیدگی، سوراخ شدن و… را به همراه دارد.

کلام آخر اینکه به قول قدیمی ها هیچ ارزانی بی علت و هیچ گرانی بی حکمت نیست!!!!